Kort forklart tar WCL seg av oppbevaringen og kontroll av kundens løfteutstyr. Det betyr at utstyret blir lagret på en trygg og systematisk måte, samtidig som det raskt blir klartgjort til bruk når kunden trenger det. Når utstyret skal brukes, sørger WCL for mobilisering – alt er kontrollert, sertifisert og klart til å settes i arbeid.
– Kundene våre slipper å investere i egne lagerfasiliteter og håndtere logistikk og vedlikehold selv. Vi tar oss av hele prosessen, slik at de kan fokusere på prosjektene sine, sier Rune Bjørkevoll, avdelingsleder for WCL Stavanger.
Når kunden har behov for utstyr til et nytt prosjekt, sender de en forespørsel basert på en utstyrsliste. WCL sjekker hva som finnes i kundens utstyrspool, utfører sakkyndig kontroll og eventuelt nødvendig vedlikehold, før utstyret blir mobilisert for levering. Noen kunder velger å hente utstyret selv, mens andre får det transportert.
For å sikre at alt løfteutstyr fungerer optimalt og oppfyller sikkerhetskravene, blir det regelmessig kontrollert av sakkyndig personell hos WCL. Sakkyndig kontroll utføres alltid før utstyret sendes ut igjen, slik at kunden kan være trygg på at alt er i forskriftsmessig stand. I tillegg utføres vedlikehold ved behov, slik at utstyret holder seg i god stand over tid. Kundene har full oversikt over status på sitt utstyr gjennom en webportal, der de kan sjekke sertifikater og tilgjengelighet. Dersom behovet for mer utstyr oppstår bistår WCL med anskaffelse av bransjestandard utstyr fra sine anerkjente leverandører.
En av de store fordelene med å bruke utstyrshotell er at det reduserer behovet for stadig å kjøpe inn nytt utstyr. Gjenbruk av eksisterende løfteutstyr har vist seg å gi betydelige økonomiske besparelser for kundene.
– Våre kunder har spart mellom 150 og 200 millioner kroner på å bruke denne tjenesten over de siste 10-12 årene, forteller Bjørkevoll.
I tillegg ligger det en miljøgevinst i å bruke utstyr om igjen fremfor å kjøpe nytt. Hver sjakkel, løftestropp eller annet utstyr som går tilbake i bruk, reduserer behovet for nyproduksjon. Selv om det ennå er vanskelig å sette eksakte tall på dette, er det tydelig at gjenbruk er et mer bærekraftig alternativ.
Tjenesten har vokst frem gjennom tett samarbeid med kundene. De hadde behov for en løsning som gjorde det enklere å administrere eget løfteutstyr, samtidig som de kunne være sikre på at alt ble vedlikeholdt og kontrollert av fagfolk.
Utstyrshotell har vært en etablert tjeneste hos WCLs avdeling i Stavanger i flere år, og nå har konseptet også blitt tatt i bruk ved avdelingen i Haugesund. Etterspørselen er økende, og det er rom for videre vekst.
– Vi ser at stadig flere ser verdien av dette. I stedet for å bruke tid og ressurser på å administrere sitt eget utstyr, lar de oss håndtere det – trygt, effektivt og kostnadsbesparende, avslutter Bjørkevoll.