WCL avd. Bergen/Florø, med sine seks ansatte, dekker store deler av Vestland. Fra Svelgen i Nord til Bjørnafjorden i Sør og Hardanger i Øst. Avdelingen er spesialisert på kraftindustri og har blant annet Statkraft og BKK som kunder.
Avdelingsleder Frode Ulriksen, med sine 30 år i kranbransjen, mener det er en fordel at avdelingen er såpass ung.
- Det som er bra med denne avdelingen er at den er relativt ung. Vi har mange spenstige ansatte og en fleksibilitet som er viktig for både oss og kundene.
Siden 2018 har det eksistert en WCL-avdeling i Bergen. På fire, korte år har den gått fra null kroner i omsetning til flere millioner, med over 130 kraftverk og montørbaser i porteføljen.
- Vi er seks personer, så det er ganske mye å dekke i løpet av ett år. Det krever god planlegging og god omstillingsdyktighet. Det at vi er i kontinuerlig vekst er jo i tillegg kjempe spennende. Det har gått fort for en liten avdeling til å bli relativt stor.
Med fasiliteter i Bergen og Florø kan avdelingen dekke store områder og hjelpe kunder på kort tid.
- Vi har kontorfasiliteter og verksted i Bergen og i Florø, som er en stor fordel for oss. God geografisk spredning betyr at vi kan betjene en enda større kundemasse.
Det er flere fordeler for kundene på Vestlandet når de velger WCL avd. Bergen/Florø, blant annet et sterkt støtteapparat.
- Kundene får jo benytte totalkonseptet til WCL, som er veldig bra. Det betyr at vi har eksperter innen de forskjellige kategoriene innen løft, inkludert kurs. Så hvis vi ikke har kompetansen her i Bergen, så henter vi fra Stavanger eller Haugesund. Det blir som et utvidet team.
Med flinke folk og god planlegging, har avdelingen en bred kompetanse på et spesialisert felt.
- Det er mye kraftindustri, så vi er nok det du kan kalle ‘spesialister’ på det feltet. Flinke folk er nøkkelen. Så har vi jo tre personer her som har veldig lang erfaring og alle de nødvendige godkjenningene – det er en utrolig viktig fordel for kundene. Det betyr færre kontrollører ute på oppdrag, som er rimeligere og bedre.
Kompetansen og erfaringen kommer godt med når det gjelder både nytt og eldre utstyr. I noen tilfeller kan det dreie seg om kraner fra 50-tallet.
- Vi gjennomfører ofte kontroll og utbedringer av eldre utstyr; da er det viktig med levetidsanalyse slik at kunden får oversikt over restlevetiden. God oppfølging blir også viktig. Vi har vært på overhaling av en kran fra 1954, så vi må ha kompetanse på eldre utstyr så vel som topp moderne kraner som kanskje ikke har like lang levetid, men som har enda mer avanserte systemer.
Det å kontinuerlig tilegne seg ny kompetanse er avdelingen godt vant med. Industrien utvikler seg raskt og da må sertifiseringen og godkjenninger allerede være på plass.
- Det er godt å ha kunnskapen og kursmulighetene som WCL representerer. Ting utvikler seg jo raskt, så vi følger godt med og kurser folkene fortløpende. Spesielt når det gjelder kompetanse på vindmøller er det utrolig greit å ha GWO fasilitetene i Haugesund tilgjengelige.
Ikke all kunnskap kommer med kurs, noe blir også ført videre internt.
- Vi styrker organisasjonen med egne erfaringer. Jeg har jobbet i kranbransjen siden 1992, så jeg sitter jo på mye kompetanse rundt det. Det kommer folk etter oss, så det er viktig at vi lærer det videre til de yngre.
For snart skal WCL avd. Bergen/Florø bli enda større. Med større kontor- og verkstedsfasiliteter blir det snart åpning for nye ansatte.
- Nå skal vi få alt på ett og samme plan, med større verksted og rom for flere. Så da får vi mer plass og kan ansette enda flere kontrollører.
Vi får det til.