Da WCL flyttet inn i lokalene på Frakkagjerd ble alt gjort manuelt. Hverdagen for de seks ansatte som jobbet ved det lille lageret var analog i forhold til dagens drift. Alle sjekklister, kontrollkort og sertifikater ble fylt ut manuelt med kulepenn.
Spesielt sertifikater var en tidkrevende prosess. De fysiske sertifikat papirene kjøpte de først hos en bokhandler, kopierte opp kladder som ble fylt ut med penn og papir, før de ble skrevet inn på skrivemaskin på skrivestuen på de offisielle papirene. Videre måtte sertifikatene bli signert før de kunne sendes ut. Det var Arne Matre, aksjonær, eier og WCLs første sakkyndige person, som skulle skrive under. Sertifikatene ble da kjørt hjem til Matre som satt og signerte hundrevis av sertifikater i løpet av lange kvelder og helger.
De manuelle prosessene som var hverdagslige på midten av 90-tallet var tidkrevende sett med dagens digitaliserte øyne. Det tok ikke mange årene før WCL, sammen med resten av verden, tok de første stegene mot en digitalisert hverdag.
I 1997 gikk startskuddet for det som skulle bli en formidabel utvikling. I første omgang var det administrasjonen som fikk det digitale forspranget. Skrivemaskinene ble byttet ut med datamaskiner og punching ble den nye hverdagen.
Digitaliseringsbølgen som skøyt fart i 97’ sakket ikke av med det første. Gjennom årene har WCL digitalisert alle sine avdelinger, fra administrasjonen til salgsavdelingen til lageret og kommunikasjonen med kundene.
Vår nye digitale verden er mer effektiv, og i dag går så og si all kommunikasjon i bransjen over digitale flater, både internt og ekstern. Daglig leder, Karl Johan, ser likevel tilbake på de mange fysiske kundemøtene med et savn.
Både de ansatte og kundene til Westcon Løfteteknikk har vært med i digitaliseringsprosessen over de siste 30 årene. I dag møtes de av en nær heldigital hverdag i alle ledd av selskapet. Kontroll og inspeksjon gjøres enklere med digitale plattformer, kursing tilbys både fysisk og digitalt, og utleiedelen av bedriften er nå også digitalisert i begge ender, både for ansatte og kunder.
Den innholdsrike produktkatalogen til WCL finner du på nett, der kan kunder selv gå inn, finne riktig utstyr, lese seg opp på spesifikasjoner og direkte chatte med utleieavdelingen. Legger kunden inn en bestilling sendes den digitalt til lageret, hvor produktene inspiseres og blir klargjort til levering. Alt blir loggført digitalt og gir alle ansatte full oversikt over de ulike prosessene.
Den største prosessen ved digitaliseringen av selskapet har vært å få med alle de ansatte inn i den digitale boblen. WCL har de siste 30 årene vært gjennom en digital utvikling av selskapet, men også en digital utvikling av de ansatte. I dag er alle de 134 ansatte på en av selskapets digitale plattformer, gjennom interne kommunikasjonssystemer eller en av appene de har utviklet internt.
Tross tap av de lengre kundemøtene over kaffe og sjarmen med håndskrevne sertifikater som man i dag kan se lenge etter, ser Karl Johan med begeistring tilbake på de siste 30 årene, og det digitale kvantespranget som revolusjonerte driften av Westcon Løfteteknikk.